Nieuwe administratie 2022 vanuit kopie administratie 2021

Meer
04 jan 2022 15:04 #5849 door Pieter
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over hoe je zo eenvoudig mogelijk een een nieuwe administratie boekjaar 2022 vanuit een oude administratie boekjaar 2021 opzet. Als ik een kopie van het bestand X_2021 maak en daarvan de bestandsnaam wijzig in X_2022 en dan open zie ik de oude bestandsnaam er nog in staan. Alles wat ik dan doe wordt ook in mijn oude bestand gewijzigd. 
Ik had het idee om het bestand van boekjaar 2021 te kopiëren naar een nieuw bestand boekjaar 2022 en dan alle transacties te verwijderen om daarna de transacties van boekjaar 2022 daarin te importeren. Nu lijkt het alsof er een pointer wordt gebruikt en ook het bestand van boekjaar 2021 wordt bijgewerkt.

Ik wil het liefst per boekjaar een apart bestand, vandaar mijn vraag. Hoe werkt dit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jan 2022 15:29 #5850 door Kees
Dag Pieter,

Heb je het stappenplan in deze post (ook in de categorie Tips en trucs) gevolgd:  Overnemen categorieën in een nieuwe administratie

Growing a better world together
Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Meer
04 jan 2022 16:15 #5851 door Tonnie
Hallo Pieter,

Het kopiëren zou toch moeten lukken. Vreemd dat bij het openen toch het oorspronkelijke bestand wordt gebruikt. Hoe heb je de nieuwe administratie geopend? Vanuit BankTrans of vanuit de verkenner (of gaat het niet om Windows)?

Daarnaast is er nog een optie, je kan een bestaande administratie ook vanuit BankTrans kopiëren door onder bestand te kiezen voor Administratie opslaan als. Wellicht kan je dit eens proberen?

Mvg., Tonnie

Meer
04 jan 2022 16:33 #5852 door Kees
@Tonnie, Pieter is een Mac-gebruiker:  BankTrans 2.80 geschikt maken voor oudere Mac computers

Empowering us all

Meer
04 jan 2022 17:28 #5853 door Pieter
Kees, dat klopt, ik ben een Mac-gebruiker.

Ik heb nog een oude iMac met OS versie 10.12.6 waarop ik BankTrans versie 2.79 draai omdat ik deze niet verder kon upgraden. Daarnaast heb ik nog een Windows 10 laptop waarop ik BankTrans versie 2.80 draai. Ik wisselde eerste de BankTrans bestanden uit tussen de 2 computers (via Google drive), echter met de nieuwste versie gaat dat niet meer. Maar goed, met wat kunst en vliegwerk (inlezen 2021 bestand, opslaan als 2022 bestand en het verwijderen van alle 2021 transacties en het importeren van de 2022 transacties) heb ik het voor elkaar gekregen. Vooralsnog hou ik beide BankTrans versies handmatig synchroon.

Meer
04 jan 2022 17:53 #5854 door Kees
Dag Pieter,

Fijn dat het opgelost is. Goed verhaal ook.

Eén vraag resteert::
  • Onder welk OS trad het probleem op (OS X, of Windows) en wat deed je anders, zodat het nu opgelost is? (Andere gebruikers kunnen hier baat bij hebben.)
Voel medelijden met je. Jouw manier van (moeten) werken is niet te doen! M.i. is er een simpele oplossing, maar weet niet of Tonnie hiermee akkoord gaat? Stel voor dat je een mailtje stuurt naar info@banktrans.nl en vraagt voor een work-around.

Empowering us all

Meer
04 jan 2022 18:05 #5855 door Tonnie
Hallo KeesN,

Je geeft aan dat er volgens jou een simpele oplossing is. Waar zat je aan te denken?

Mvg., Tonnie

Meer
04 jan 2022 18:08 #5856 door Kees
Stuur een antwoord naar info@banktrans.nl.
Na goedkeuring mag jij deze doorsturen naar Pieter.

Empowering us all