Categorie toekennen en aanpassingen

Meer
17 feb 2023 16:25 #6070 door A.R. Ritsma
Categorie toekennen en aanpassingen werd gestart door A.R. Ritsma
Ik ben sedert een groot aantal jaren een tevreden van BankTrans. De functionaliteit van dit programma is zeer uitgebreid en goed doordacht. Wellicht door mijn onkunde loop ik bij de handmatige invoer van transacties toch tegen wat kleine problemen op. 
Handmatige transacties zijn voor mij niet te vermijden aangezien ik nog geen mogelijkheid gezien heb om b.v. de creditcard transacties van VISA geatomatiseerd te downloaden in te importeren.
- Het lukt mij niet om bij een handmatig ingebrachte mutatie, de categorie direct mee te geven. Ik moet nu eerst de transactie opslaan en daarna kan pas de categorie ingevoerd worden.
- De boekingsdata zijn achteraf (b.v. door een foutieve handmatige invoer niet meer aan te passen. De oplossing die ik nu gebruik is, de mutatie te kopiëren en vervolgens na aanpassing op te slaan en de mutatie met de foutieve boekingsdatum verwijderen.
- Achteraf een (foutief) bedrag aanpassen is ook niet mogelijk zonder een truc toe te passen.
Vermoedelijk zie ik de simpele oplossing over het hoofd. 
Wie weet de oplossing?
Vriendelijke groeten en bij voorbaat dank.
Arthur R. Ritsma
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 feb 2023 18:29 #6071 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Categorie toekennen en aanpassingen
Dag Arthur,
  • Getest, maar ik kan direct de categorie invullen door op het +-teken te klikken:
     
    Overigens voer ik zelden categorieën handmatig op; eenmalig opvoeren in Categoriseren en als je klaar bent met alle nieuwe transacties, eenmalig uitvoeren door Bewerken, Categoriseren, Alle transacties en op OK te klikken;
  • Open Bewerken, Instellingen, zet een vinkje bij Boekingsdatum/bedrag aanpasbaar:
     
  • Lost zich vanzelf op als je bovenstaande actie uitgevoerd hebt. 
    Geen trucje meer nodig...

Growing a better world together
Empowering us all

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 feb 2023 23:01 #6072 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Categorie toekennen en aanpassingen
Dag Arthur,

Nog eens nagedacht over de 'truc' die jij toepast en een 'simpele oplossing' en bedacht me ineens dat ik nog nooit een transactie handmatig in BT opgevoerd heb.
Heb een eigen importformaat gecreëerd en vul dat met Excel (of elk ander spreadsheetprogramma) en lees deze in in BT.
Kloppen de nieuwe transacties dan sluit ik BT en sla het bestand op. Iets niet helemaal goed gegaan, afsluiten en het bestand NIET opslaan. En begin een nieuwe poging.

I.p.v. een eigen importformaat kun je ook het standaard BT csv-formaat gebruiken zoals aangemaakt wordt bij een export (Extra, Exporteren...).
Als je deze bestandsindeling gebruikt en vult met VISA creditcard transacties, zijn alle problemen opgelost*.
Extra voordeel, alle reeds ingelezen transacties kun je in het bestand laten staan. BT herkent deze en zal ze overslaan. Bouw je tevens een archief op met alle creditcard transacties.

* Denk er aan het bestand op te slaan in het huidige csv-formaat; niet gaan converteren o.i.d.

In de bijlage een voorbeeldbestand (Visa transacties.csv) met een dummy transactie:
 
Inlezen geeft:
 
 

Growing a better world together
Empowering us all
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Powered by Kunena