- Forum
- Hoofdcategorie
- Wijzigingsverzoeken
- Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren
Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
Minder
Lees meer
27 dec 2020 12:14 #5488
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren werd gestart door NaViGAr
Handmatig gecategoriseerde transacties staan aangevinkt als 'Handmatig'.
Wanneer de transactie gesplitst is en eventueel een extra categorie heeft, staat er bij Categorie: Categorie/Gesplitst (en extra).
Tot zover werkt BT perfect.
Nu wil ik opnieuw alle transacties categoriseren om te kijken welke automatisch regels ik kan toevoegen.
Daarbij wis ik de handmatige categorie om plaats te maken voor de automatische categorie (en zo het vakje 'Handmatig' uit te vinken).
Na klikken op OK, vraagt BT het volgende:
- Opslaan handmatige toegekende categorieën
Dit is aangevinkt, anders houdt BT geen rekening met de categorieën die ik net heb verwijderd.
- Opslaan automatisch bepaalde categorieën
Dit is aangevinkt, anders categoriseert BT de transacties niet automatisch.
Wanneer ik dan verder op OK klik, overschrijft BT alle handmatige categorieën met de tekst die in het vakje 'Categorie' stond.
Bij de initiële tekst 'Gesplitst en extra' maakt hij er de (enkele!) categorie 'Gesplitst en extra' van en worden de gesplitste en extra categorieën verwijderd.
Als er eerst een bedrag van 100 in 2 was verdeeld (30/70) en een extra categorie was toegekend, blijft er nadien enkel het bedrag van 100 in de categorie 'Gesplitst en extra', terwijl die categorie niet eens bestaat.
Alle informatie van het splitsen en extra categorieën is dan dus verwijderd.
Dit lijkt mij een bugje.
Kan iemand dit even testen en bevestigen?
Wanneer de transactie gesplitst is en eventueel een extra categorie heeft, staat er bij Categorie: Categorie/Gesplitst (en extra).
Tot zover werkt BT perfect.
Nu wil ik opnieuw alle transacties categoriseren om te kijken welke automatisch regels ik kan toevoegen.
Daarbij wis ik de handmatige categorie om plaats te maken voor de automatische categorie (en zo het vakje 'Handmatig' uit te vinken).
Na klikken op OK, vraagt BT het volgende:
- Opslaan handmatige toegekende categorieën
Dit is aangevinkt, anders houdt BT geen rekening met de categorieën die ik net heb verwijderd.
- Opslaan automatisch bepaalde categorieën
Dit is aangevinkt, anders categoriseert BT de transacties niet automatisch.
Wanneer ik dan verder op OK klik, overschrijft BT alle handmatige categorieën met de tekst die in het vakje 'Categorie' stond.
Bij de initiële tekst 'Gesplitst en extra' maakt hij er de (enkele!) categorie 'Gesplitst en extra' van en worden de gesplitste en extra categorieën verwijderd.
Als er eerst een bedrag van 100 in 2 was verdeeld (30/70) en een extra categorie was toegekend, blijft er nadien enkel het bedrag van 100 in de categorie 'Gesplitst en extra', terwijl die categorie niet eens bestaat.
Alle informatie van het splitsen en extra categorieën is dan dus verwijderd.
Dit lijkt mij een bugje.
Kan iemand dit even testen en bevestigen?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tonnie
-
Minder
Lees meer
01 jan 2021 11:29 #5506
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren
Hallo NaViGAr,
Ik heb dit bekeken en het gedrag is inderdaad zoals je beschrijft. Ik vraag me echter af of dit een bug is. Splitsen van een transactie is altijd een handmatige actie. Als je daarna via automatisch categoriseren de handmatige categorieën verwijderd, ben je de splitsing kwijt. Dat lijkt me toch precies wat je dan wil? Wat had je dan in dit geval verwacht?
Wat wel een bugje zou kunnen zijn is dat ook de extra categorie wordt verwijderd. Dat lijkt me in dit geval niet de bedoeling.
Ik heb het categoriseren nog even verder getest en daarbij nog iets gevonden:
Mvg., Tonnie
Ik heb dit bekeken en het gedrag is inderdaad zoals je beschrijft. Ik vraag me echter af of dit een bug is. Splitsen van een transactie is altijd een handmatige actie. Als je daarna via automatisch categoriseren de handmatige categorieën verwijderd, ben je de splitsing kwijt. Dat lijkt me toch precies wat je dan wil? Wat had je dan in dit geval verwacht?
Wat wel een bugje zou kunnen zijn is dat ook de extra categorie wordt verwijderd. Dat lijkt me in dit geval niet de bedoeling.
Ik heb het categoriseren nog even verder getest en daarbij nog iets gevonden:
- Aan een transactie is automatisch een categorie toegekend
- Voeg handmatig een extra categorie toe aan deze transactie
- Als je nu opnieuw laat categoriseren wordt de extra categorie gewist
Mvg., Tonnie
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
Minder
Lees meer
01 jan 2021 18:21 #5514
door NaViGAr
Ik verwijder de categorie van een transactie die niet gesplitst is.
Transacties waar ik niets aan heb aangepast en die bijvoorbeeld gesplitst zijn, krijgen na het automatisch toekennen een nieuwe categorie, namelijk de categorie "Gesplitst".
De gesplitste categorieën zijn daarbij verwijderd en een 'nieuwe' categorie "Gesplitst" werd aangemaakt, maar toch ook niet, want die staat nergens in het lijstje van categorieën.
Ik heb een screenrecording gemaakt om het beter te kunnen uitleggen.
Kan ik je ergens privé contacteren want ik heb het met mijn actuele bankgegevens gedaan?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Beantwoord door NaViGAr in topic Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren
Dit klopt en is volledig logisch, maar is niet wat ik bedoelde.Splitsen van een transactie is altijd een handmatige actie. Als je daarna via automatisch categoriseren de handmatige categorieën verwijderd, ben je de splitsing kwijt. Dat lijkt me toch precies wat je dan wil?
Ik verwijder de categorie van een transactie die niet gesplitst is.
Transacties waar ik niets aan heb aangepast en die bijvoorbeeld gesplitst zijn, krijgen na het automatisch toekennen een nieuwe categorie, namelijk de categorie "Gesplitst".
De gesplitste categorieën zijn daarbij verwijderd en een 'nieuwe' categorie "Gesplitst" werd aangemaakt, maar toch ook niet, want die staat nergens in het lijstje van categorieën.
Ik heb een screenrecording gemaakt om het beter te kunnen uitleggen.
Kan ik je ergens privé contacteren want ik heb het met mijn actuele bankgegevens gedaan?
Dit bericht bevat vertrouwelijke informatie
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
- Tonnie
-
Minder
Lees meer
02 jan 2021 09:06 #5516
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren
Hallo NaViGAr,
A, ok. Betreffende de vertrouwelijke informatie, zet het maar niet op het forum. Je kan het bestand mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Mocht je het liever niet zo via de mail versturen kan je wellicht ook wetransfer gebruiken. Ook kan je het eventueel nog comprimeren en beveiligen met een wachtwoord.
Mvg., Tonnie
A, ok. Betreffende de vertrouwelijke informatie, zet het maar niet op het forum. Je kan het bestand mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Mocht je het liever niet zo via de mail versturen kan je wellicht ook wetransfer gebruiken. Ook kan je het eventueel nog comprimeren en beveiligen met een wachtwoord.
Mvg., Tonnie
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
Minder
Lees meer
02 jan 2021 09:10 - 02 jan 2021 09:11 #5517
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Beantwoord door NaViGAr in topic Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren
Ik heb het via WeTransfer doorgestuurd. 
Kan je iets laten weten als het duidelijk is?

Kan je iets laten weten als het duidelijk is?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Laatst bewerkt 02 jan 2021 09:11 door NaViGAr.
- Tonnie
-
Minder
Lees meer
02 jan 2021 15:09 #5525
door Tonnie
Bedankt voor het voorbeeld. Ik ben blij dat je er een filmpje van hebt gemaakt, in tekst was dit inderdaad lastig uit te leggen. Ik heb het inmiddels zelf kunnen reproduceren en ben op zoek naar een oplossing. Helaas ligt die niet direct voor de hand