Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

question-circle Handmatig gecategoriseerde transacties automatisch categoriseren

Lees meer
27 dec 2020 12:14 #5488 door NaViGAr
Handmatig gecategoriseerde transacties staan aangevinkt als 'Handmatig'.
Wanneer de transactie gesplitst is en eventueel een extra categorie heeft, staat er bij Categorie: Categorie/Gesplitst (en extra).
Tot zover werkt BT perfect.

Nu wil ik opnieuw alle transacties categoriseren om te kijken welke automatisch regels ik kan toevoegen.
Daarbij wis ik de handmatige categorie om plaats te maken voor de automatische categorie (en zo het vakje 'Handmatig' uit te vinken).
Na klikken op OK, vraagt BT het volgende:
- Opslaan handmatige toegekende categorieën
Dit is aangevinkt, anders houdt BT geen rekening met de categorieën die ik net heb verwijderd.
- Opslaan automatisch bepaalde categorieën
Dit is aangevinkt, anders categoriseert BT de transacties niet automatisch.

Wanneer ik dan verder op OK klik, overschrijft BT alle handmatige categorieën met de tekst die in het vakje 'Categorie' stond.
Bij de initiële tekst 'Gesplitst en extra' maakt hij er de (enkele!) categorie 'Gesplitst en extra' van en worden de gesplitste en extra categorieën verwijderd.
Als er eerst een bedrag van 100 in 2 was verdeeld (30/70) en een extra categorie was toegekend, blijft er nadien enkel het bedrag van 100 in de categorie 'Gesplitst en extra', terwijl die categorie niet eens bestaat.
Alle informatie van het splitsen en extra categorieën is dan dus verwijderd.

Dit lijkt mij een bugje.
Kan iemand dit even testen en bevestigen?

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01 jan 2021 11:29 #5506 door Tonnie
Hallo NaViGAr,

Ik heb dit bekeken en het gedrag is inderdaad zoals je beschrijft. Ik vraag me echter af of dit een bug is. Splitsen van een transactie is altijd een handmatige actie. Als je daarna via automatisch categoriseren de handmatige categorieën verwijderd, ben je de splitsing kwijt. Dat lijkt me toch precies wat je dan wil? Wat had je dan in dit geval verwacht?

Wat wel een bugje zou kunnen zijn is dat ook de extra categorie wordt verwijderd. Dat lijkt me in dit geval niet de bedoeling.

Ik heb het categoriseren nog even verder getest en daarbij nog iets gevonden:
  1. Aan een transactie is automatisch een categorie toegekend
  2. Voeg handmatig een extra categorie toe aan deze transactie
  3. Als je nu opnieuw laat categoriseren wordt de extra categorie gewist
Dit lijkt me zeker niet de bedoeling.

Mvg., Tonnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01 jan 2021 18:21 #5514 door NaViGAr

Splitsen van een transactie is altijd een handmatige actie. Als je daarna via automatisch categoriseren de handmatige categorieën verwijderd, ben je de splitsing kwijt. Dat lijkt me toch precies wat je dan wil?

Dit klopt en is volledig logisch, maar is niet wat ik bedoelde.
Ik verwijder de categorie van een transactie die niet gesplitst is.

Transacties waar ik niets aan heb aangepast en die bijvoorbeeld gesplitst zijn, krijgen na het automatisch toekennen een nieuwe categorie, namelijk de categorie "Gesplitst".
De gesplitste categorieën zijn daarbij verwijderd en een 'nieuwe' categorie "Gesplitst" werd aangemaakt, maar toch ook niet, want die staat nergens in het lijstje van categorieën.

Ik heb een screenrecording gemaakt om het beter te kunnen uitleggen.
Kan ik je ergens privé contacteren want ik heb het met mijn actuele bankgegevens gedaan?
Dit bericht bevat vertrouwelijke informatie

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2021 09:06 #5516 door Tonnie
Hallo NaViGAr,

A, ok. Betreffende de vertrouwelijke informatie, zet het maar niet op het forum. Je kan het bestand mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Mocht je het liever niet zo via de mail versturen kan je wellicht ook wetransfer gebruiken. Ook kan je het eventueel nog comprimeren en beveiligen met een wachtwoord.

Mvg., Tonnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2021 09:10 - 02 jan 2021 09:11 #5517 door NaViGAr
Ik heb het via WeTransfer doorgestuurd. :)
Kan je iets laten weten als het duidelijk is?

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank
Laatst bewerkt 02 jan 2021 09:11 door NaViGAr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2021 15:09 #5525 door Tonnie
Bedankt voor het voorbeeld. Ik ben blij dat je er een filmpje van hebt gemaakt, in tekst was dit inderdaad lastig uit te leggen. Ik heb het inmiddels zelf kunnen reproduceren en ben op zoek naar een oplossing. Helaas ligt die niet direct voor de hand :-(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena