Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

question-circle Exporteren CSV: ouder categorieen in aparte kolom

Lees meer
07 jan 2017 13:29 #3942 door Joris
Bij het exporteren wordt alleen de categorie op het laagste niveau getoond.
Voorbeeld zorgtoeslag.
Bijv. Inkomsten/sparen >> Overheid >> Zorgtoeslag.

Verzoek: zou in een aparte kolom de "ouder categorieën" ook geëxporteerd kunnen worden. Daarmee wordt het in Excel makkelijk om ook subtotalen te maken op een hoger niveau dan alleen het laagste niveau.
Dus in een extra kolom: Inkomsten/sparen | Overheid (of welk scheidingsteken dan ook).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jan 2017 09:24 #3959 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Exporteren CSV: ouder categorieen in aparte kolom
Hallo Joris,

Ik heb dit even bekeken en ik ben bang dat dit niet mogelijk is. Het is in BankTrans namelijk mogelijk om een transactie aan meerdere categorieën toe te wijzen (via splitsen en/of extra categorie). Ik heb geen idee hoe ik dit in de structuur van het export-bestand op zou moeten nemen.

Mocht je hier zelf nog ideeën over hebben dan hoor ik het uiteraard graag. Wellicht via een extra export van de categorieën (incl. boomstructuur).

Mvg., Tonnie

Lees meer
22 jan 2017 10:27 #3974 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Exporteren CSV: ouder categorieen in aparte kolom
Hallo Joris,

Als je de vooraan je categorie namen een getal reeks (honderdtal, tiental, eenheden) zet kun je in Excel daarop groeperen.
Zie ook #2173 .
In Excel kun je makkelijk de nummering in een aparte kolom zetten via de formule LINKS().

Met vriendelijke groet,
MdW.

Lees meer
22 jan 2017 18:17 #3978 door Joris
Beantwoord door Joris in topic Exporteren CSV: ouder categorieen in aparte kolom
Als ik hier naar kijken, dan zie ik database technisch twee aparte structuren:
1) Een structuur van transactie met een of meer categorie bedragen. Dit is een n op m relatie: een transactie kan één of meer categorieën bevatten (met bedragen) en een categorie wordt gebruikt in één of meer transacties.
2) Een structuur van ouder categorie met een of meer kind categorieën en dit recursief. Dus een 1 op n relatie.

Het lijkt mij als of in de export dit allemaal door elkaar loopt en alles wordt gepropt in de kolom categorie.

Wat nr 1. betreft zou ik in de export een join maken tussen de transactie en de categorie tabel. Wanneer dus een transactie gesplitst is in 3 categorieën, laat dan 3 aparte regels zien. Resultaat is dat in de export dan netjes per categorie het juiste bedrag wordt getoond. Dit is ook veel makkelijker te verwerken in andere software zoals Excel.
Voor mij geldt altijd het principe van KIS of KISS (keep it simple),.
Tegelijkertijd geeft dit ook de ruimte om een hoofd categorie kolom toe te voegen die eenduidig te koppelen is aan de betreffende categorie

Daarna zou je wat nr 2. betreft een extra kolom kunnen toevoegen met of 1) de hoofd categorie of 2) alle ouder categorieën.
In het voorbeeld van de vraag: Inkomsten/sparen >> Overheid >> Zorgtoeslag
Voorbeeld optie 1:
CategorieHoofcategoriBedrag
ZorgtoeslagInkomsten/sparen30

Voorbeeld optie 2:
CategorieHoofcategoriBedrag
ZorgtoeslagInkomsten/sparen;Overheid30

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen hebt. Ik besef tevens dat dit mogelijk impact heeft op de software ...

Lees meer
23 jan 2017 20:48 #3985 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Exporteren CSV: ouder categorieen in aparte kolom
Hallo Joris,

Bedankt voor je analyse en inderdaad is alles nu in het veld voor de categorie gezet. Daar heb ik toen voor gekozen omdat de export ook in BankTrans weer kan worden geímporteerd en dan hetzelfde resultaat zou moeten geven. Als ik de informatie over meerdere regels zou verspreiden wordt dat weer veel lastiger.

Nu ik er nog wat verder over heb nagedacht heb ik een ander idee. Is een export naar xml wellicht een idee? Daar kan ik de n:m koppeling veel eenvoudiger in kwijt. Excel kan dat ook inlezen al moet ik even kijken hoe dat dan wordt behandeld. Heb jij hier wellicht al ervaring mee?

Mvg., Tonnie

Lees meer
23 jan 2017 22:34 #3988 door Joris
Beantwoord door Joris in topic Exporteren CSV: ouder categorieen in aparte kolom
Hoi Tonnie,

Allereerst wil ik mijn complimenten uitspreken voor BankTrans. Ik vind het een geweldig programma. Jaren heb ik het zelf met Excel van VBA gedaan, maar BankTrans overtreft mijn eigen oplossing ruimschoots.

XML kan een goede oplossing zijn en kan door Excel ingelezen worden.

Echter de n:m relatie tussen transactie en categorie kan in de export heel goed als een 1 op n relatie gemodelleerd worden.
Immers: 1 transactie heeft 1of meer categorieën met ieder één bedrag.
Dit maakt het in de export / Excel veel overzichtelijker en mogelijk zelfs eenvoudiger.

Het punt van opnieuw inlezen kan ik niet beoordelen.
1) Hoeveel mensen maken gebruik van die functionaliteit.
2) Kunnen beide ook naast elkaar bestaan?

Heel veel succes

Gemaakt door Kunena