Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

file Budgetteren op detail niveau (pre-facturen)

• Machiel de Wit
  • Machiel de Wit's Profielfoto Onderwerp Auteur
Lees meer
10 juli 2016 21:47 - 10 juli 2016 21:52 #3694 door Machiel de Wit
Budgetteren op detail niveau (pre-facturen) werd gestart door Machiel de Wit
Hallo Tonnie,

Ik heb voor mijzelf een Excel sheet waarin ik alle terugkerende vaste lasten (facturen) in zet.
Ik zal je de sheet toevoegen.

Door de subtotalen heb ik een goed overzicht van alle kosten door de jaren heen zie, als ik de betaling erin zet.
ING is nu ook bezig een dergelijk iets online toe te voegen, maar dat gaat op basis van herkenning van patronen en zal nooit sluitend zijn.

Jaarlijks maak ik een nieuwe set (kopieer het oude jaar en sorteer deze op omschrijvingen + maand), pas ik alleen het jaar van de factuurdatum aan, pas de bedragen aan en maak de betaaldatum leeg.
Vervallen periodieken zet ik op maand 0 en nieuwe voeg ik waar nodig toe.
Daarna sorteer ik weer op Maand, Omschrijving, factuurdatum.
Door het facturen overzicht weet ik gelijk of ik al een factuur binnen gekregen heb of niet en dubbel factureren valt ook meteen op.
Je weet dan ook gelijk de aankomende maandelijkse lasten.

Soms is het nodig op de betaalmaand aan te passen en soms de periodieke bedragen.

Ik stel me dan het volgende voor:
Het is een soort van budgetteren, maar dan op detail niveau op basis van een pre-facturen database-je.
Indien je zoiets in BT kan hebben, dan kun je in je pre-facturen ook alvast de categorie koppelen.
Als je dan een betaling aan een factuur koppelt, dan neemt de betaling de categorie van de pre-factuur over en wordt daarmee gelijk de betaald datum geset.
De volgende zaken zijn belangrijk:
Bij het koppelen moet het overzicht er zijn of de factuur al wel of niet in die maand gekoppeld is.
Het totaal saldo van de maand (gerealiseerd en pre-factuur) en van de voorgaande jaren

Is het huidige budgetteren uit te breiden met (muteerbare) pre-factureren?
Kun je dan het (deels) koppelen van de (nog niet gekoppelde) pre-facturen via slepen aan de banktransactie toevoegen (a la splitsen), waarbij gelijk de categorie overgenomen wordt. Ook de Omschrijving van de pre-factuur kun je dan in het extra omschrijvingsveld van het splitsen opnemen.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en dat je hier ook voordelen in ziet.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 juli 2016 21:52 door Machiel de Wit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena