Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

exclamation-circle Opmerkingen over kasboekgebruik

Lees meer
09 juni 2016 23:38 - 16 juni 2016 12:13 #3659 door HdV
Opmerkingen over kasboekgebruik werd gestart door HdV
Tonnie,

Naar aanleiding van #3653 .

Bedankt voor de snelle toevoeging van de KASBOEK-mogelijkheid. Ik ben ermee aan de gang gegaan:
  1. Als je via de + een kasboek maakt met spaties in de naam dan worden die gewist. Kan je die spaties toelaatbaat maken, of zie ik iets - bijv. het ooit voorgestelde vinkje waarmee je de naam vrij-wijzigbaar kunt maken - over het hoofd?
    Misschien kan de suggestie van een speciaal rekeningtype (KASBOEK?) hier helpen?
    In het verlengde daarvan: Ik ben ook aan de gang gegaan met een bestaand kasboek. Daarin zijn nu de spaties (die overigens verkeerd stonden) ook gewist en ontstaat de vreemde (voorbeeld)naam “Kasboekgezin”. Renamen van een rekening zou dus ook mogelijk moeten zijn.
  2. Dan nog iets speciaals, of toch niet? Van een PIN-actie heb ik een deel van de contanten voor een Kasboek gebruikt. In feite dus een splitstdeel van een transactie. Kan het mogelijk worden om ook een splitspost overboekbaar te maken? Ik weet, het gaat ver, maar het is wel een praktijkgevalletje.
    [Edit] Een ander gevalletje: cash geld pinnen bij een supermarktkassa.
    Noot: Je zou het kunnen oplossen door het overgeboekte bedrag in het kasboek handmatig te veranderen, maar dan klopt vanwege het overboekvinkje het totaalsaldo niet meer. Toch?
  3. Als je (per ongeluk) een transactie overboekt en die transactie in het kasboek wist dan blijft het overboekvinkje bij de bankrekening staan. Dat is wel te corrigeren met Extra/Controleer overboekingen, maar omdat de meeste gebruikers daar vermoedelijk geen erg in hebben; is het niet beter dit automatisch te doen (bijv. tijdens opstarten)?
  4. Als de bij ‘3’ gewist transactie de enige kasboekpost was dan wordt (uiteraard) het kasboek ook gewist. In de bankrekeningtransactie blijft dan nog wel het verdwenen kasboek als tegenrekening zichtbaar, en die wordt met Extra/Controleer overboekingen niet verwijderd. Moet die tegenrekening dan ook niet gewist worden of moet die blijven staan i.v.m. geschiedschrijving?

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 16 juni 2016 12:13 door HdV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 juni 2016 19:45 #3664 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Opmerkingen over kasboekgebruik
Hallo Henk,

Bedankt voor je opmerkingen. Bij deze mijn reactie:
  1. Het verwijderen van spaties is een bewuste keuze. Intern worden rekeningnummers opgeschoond. Alleen cijfers en letters worden hierbij bewaard. Dit opschonen wordt bij het inlezen uitgevoerd en vanaf versie 2.41 dus ook bij het handmatig toevoegen van transacties. Als ik het opschonen niet zou doen bij het handmatig aanmaken van transacties gaat het vervolgens mis indien je een export / import doet. Vandaar dat ik het graag zo zou willen laten. Jouw voorbeeld Kaboekgezin zou je als CamelCase kunnen ingeven -> KasboekGezin. Hernoemen van rekeningen moet dan inderdaad mogelijk zijn. Die zet ik op mijn lijstje.
  2. Dit zijn inderdaad speciale gevallen. Hiervoor is de nieuwe functie voor het maken van een overboeking niet voor bedoeld. In deze specifieke gevallen volstaat het handmatig aanmaken van een transactie voor de opboeking in het kasboek. Markeren als overboeking lijkt me in dit geval dan ook niet nodig.
  3. Goed punt. Ik zal bij het verwijderen van een overboekingstransactie ook het vinkje bij de andere transactie verwijderen.
  4. Ook een goed punt maar lastiger. Ik kan momenteel namelijk niet zien of de waarde in het veld tegenrekening was gegeven door de bank of is gevuld bij het maken van de overboeking. Automatisch verwijderen is dan ook lastig. In dit geval zou ik deze liever laten staan en alleen het vinkje verwijderen (punt 3).

Mvg., Tonnie

Lees meer
22 juni 2016 13:34 #3672 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Opmerkingen over kasboekgebruik
Hallo Henk,

Ik heb punt 3 opgenomen in de nieuwe versie van BankTrans (2.42, vanaf nu online). De rest van de punten heb ik al beantwoord en lijken me geen aanpassingen meer te vereisen. Ik heb dit topic dan ook afgevinkt.

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HdV

Lees meer
22 juni 2016 21:01 #3677 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Opmerkingen over kasboekgebruik
Tonnie,

Bedankt voor het toevoegen van punt 3.
Punt 1 - het hernoemen van een (spaar)rekening - zou je bij mijn weten ook toevoegen. Je hebt nu het groene vinkje verwijderd. Is dat hernoemen dus ook geïmplementeerd? Ik kan het niet vinden. Zie ik het over het hoofd?

Ik heb groene vinkje dus maar weer even weggehaald. Mocht punt 1 toch ingevoerd zijn of mocht er een andere reden zijn, dan voeg ik het uiteraard weer toe.

Met vriendelijke groet,
Henk

Lees meer
23 juni 2016 00:57 - 23 juni 2016 00:58 #3680 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Opmerkingen over kasboekgebruik
Henk,

Zover ik nu zie is dit alleen te doen via Export, wissen, aanpassen en Import om alle geselecteerde transacties in eens te hernoemen.
De rekening wordt zover ik weet bepaald door de info in de transacties.

Wat ik wel merk is dat het verwarrend is dat als je een overboeking toevoegt, deze mutatie wel te zien is in de bestaande transactie, maar dat de nieuw toegevoegde transactie niet erbij getoond wordt. Pas na vernieuwen van je filter (of juist een fiter zetten en weer wissen als je geen filter aan hebt staan) zie je de extra overboeking verschijnen.

Tonnie, kun je hier nog wat aan verbeteren?

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 23 juni 2016 00:58 door Machiel de Wit.

Gemaakt door Kunena