Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

question-circle Wijzigen categorie op n makkelijker manier

Lees meer
14 mrt 2016 21:04 #3475 door Richard`
Wijzigen categorie op n makkelijker manier werd gestart door Richard`
Hallo,

Als eerste echt topwerk! Ben er heel blij mee. Ik heb een tijd OROV gebruikt maar die mistte eea.
Wat dat echter wel had was n snelle manier om je lege posten te categoriseren. Filter eerst op lege categorie, als je dan op de 1e transactie dubbelklikt, kun je in de popup (bij BankTrans het "Transactie wijzigen/splitsen" scherm) de categorie invullen en dan via een "Volgende" knopje naar de volgende post uit de lijst. Ook zou het makkelijk zijn als je daar een "Enkele Categorie" veld zou hebben ipv dat je via "+" eerst een categorie toe moet voegen. Meer dan 95% van mijn transacties hoeft niet gesplitst te worden, zou best tijd schelen.

vr groet,

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 mrt 2016 19:20 #3477 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Wijzigen categorie op n makkelijker manier
Hallo Richard,

Bedankt voor de complimenten. Altijd goed om te horen ;-).

Betreffende het toekennen van categorieën, dat kan op verschillende manieren. Via slepen (categorie naar transactie of andersom). Of via F2 in de kolom Categorie bij de transacties. Is dat wellicht wat je zoekt?

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard`

Lees meer
15 mrt 2016 19:35 #3478 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Wijzigen categorie op n makkelijker manier
Richard,

Als ik je goed begrijp wil je meerdere categorieloze transacties in één keer aan een categorie koppelen. Je hebt daarvoor het splitsvenster niet nodig, dat is inderdaad omslachtig.

Er zijn verschillende mogelijkheden.
  • Begin met het filteren van transacties zonder categorie (Filtervenster \ Categorie \ - Blanco categorie - )
De handmatige en simpelste manier is nu:
  1. Sorteer een kolom die gelijksoortige transacties bij elkaar brengt. Ten name van is daarvoor meestal de beste.
  2. Selecteer nu de transacties die je aan dezelfde categorie wilt koppelen.
  3. Sleep de selectie naar de betreffende categorie in het werkvenster.

Het kan ook via het menu Bewerken \ Categoriseren \ Gefilterde/geselecteerde transacties. Dit is voor de wat meer gevorderden. Je hebt hiermee de mogelijkheid transacties voortaan tijdens het inlezen automatisch te laten categoriseren:
  1. Voer actie ‘A’ weer uit.
  2. Druk op pijltje naast de menuknop met het toverstafje en kies afhankelijk van wat je wilt; Geselecteerde of Gefilterde transacties
  3. In het venster Onderhoud categorieën kom je standaard in het venster met de eenvoudige mode. Door rechts bovenin op de knop met de twee pijltjes te drukken kom je in de uitgebreide mode. In beide gevallen kan je zoekcriteria voor categorieën definiëren waarbij de uitgebreide mode wat dat betreft grenzeloos is. Met name het ‘uitgebreide’ categoriseervenster bevat veel hier niet beschreven mogelijkheden. Kijk daarvoor in de Help bij Automatisch categoriseren.
  4. Sluit af met OK en kies de dan getoonde opties.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Henk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie, Richard`

Lees meer
17 mrt 2016 12:48 #3496 door Richard`
Beantwoord door Richard` in topic Wijzigen categorie op n makkelijker manier
Ha Tonnie,

Thanks! Het automatisch toekennen ben ik ook al een eind mee.
F2 is ook handig, denk dat slepen inderdaad nog het makkelijkste gaat, moet nog wel even wat categorieën schrappen want het past niet allemaal in het venster :)

vr groet,

Richard

Lees meer
17 mrt 2016 22:07 #3497 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Wijzigen categorie op n makkelijker manier
Hallo Richard,

Je kunt ook subcategorieën maken onder een andere categorie maken..
Je kunt dan zelfs instellen dat je geen transacties op de bovenliggende categorieën kunt koppelen.

Tip:
Door een nummerreeks in het begin van de naam te zetten kun je dan de alfabetische volgorde bepalen.

Met vriendelijke groet,
MdW.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard`

Lees meer
18 mrt 2016 12:27 #3498 door Richard`
Subcatergorieen heb ik inderdaad, dat instellen ga ik doen, heb ik al een keer fout gedaan en wel even lopen zoeken waar mn geld was gebleven :)

Nummerreeksen... ben ik vanuit mn werkervaring eigenlijk op tegen. Loopt altijd ergens mis, moet je alles herorganiseren of je moet beginnen met 10tallen zodat je ruimte houdt om wat in te voegen. Aardig tevreden met mn indeling zo.

vr groet,

Richard

Lees meer
18 mrt 2016 13:24 #3499 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Wijzigen categorie op n makkelijker manier
Richard,

Ja, beginnen met tien- (en honderd) tallen is inderdaad handig om te doen dan, precies om de reden die je aangeeft.
Ik ben er mee begonnen omdat je de categorieën ook uit een keuzelijst kunt toewijzen en de standaard sortering niet handig vond.
De honderdtallen geven de hoofdcategorieën aan, de tientallen de sub categorieën en de eenheden de categorievolgorde in de sub.

Ik heb een afbeelding toegevoegd die aangeeft hoe ik het gedaan heb, ter lering en vermaak. B)
De zz zijn oude categorieën met het jaar van laatste gebruik, zij staan dan automatisch onderin en heb er geen last van.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Bijlagen:

Lees meer
18 mrt 2016 13:49 #3500 door Richard`
Ha Machiel,

Ik had er van de week al aan zitten denken om een topic te openen met "Hoe deel jij het in?" om te zien wat andere mensen doen ter inspiratie. Ik heb bijv een categorie "Vaste Lasten" gemaakt; kun je in 1 oogopslag zien wat je per maand kwijt bent. Zitten dingen tussen die bij jou onder woonlasten vallen maar ook weer de bankkosten en verzekeringen. Maar leuk om te zien!

vr groet,

Richard

Lees meer
18 mrt 2016 18:40 - 27 mrt 2016 09:21 #3501 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Wijzigen categorie op n makkelijker manier
Richard,

Ik had er van de week al aan zitten denken om een topic te openen met "Hoe deel jij het in?" om te zien wat andere mensen doen ter inspiratie.

Ik wil je mijn categoriestructuur niet onthouden.
De hiërarchische benaming wordt gevormd door (makkelijk te onthouden) hoofdletterige hoofdgroepen, gevolgd door de subgroepen, gescheiden door een punt.

Voordeel:
  • Geen limiet aan aantal items per subcategorie. (Niets ten nadelen van numerieke verdeling, maar in het voorbeeld van Machiel kan je zonder kunstgrepen in het 3e niveau maar 9 items kwijt, nl. 221-229)
  • Altijd subcategorieën tussenvoegbaar zonder renamen.
Nadeel:
  • Lange categorienamen.

Met vriendelijke groet,
Henk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27 mrt 2016 09:21 door HdV.

Lees meer
18 mrt 2016 20:58 #3502 door Richard`
Poe... da's voor mij teveel detail op sommige punten. Ik ben nog aan t sleutelen maar mijn categorie "leuke dingen" vallen boeken, hobby, musea allemaal onder. Supermarkten hoeven van mij ook niet gesplitst. Maar... ik ga wel t sparen splitsen, makkelijker overzicht in de verschillende spaarpotjes die op dezelfde bankrekening staan.

Thanks!

Richard

Gemaakt door Kunena