Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

lightbulb Bankformats anders beheren

Lees meer
18 okt 2014 16:57 - 26 juli 2015 13:59 #2111 door HdV
Bankformats anders beheren werd gestart door HdV
Tonnie,

Erg vervelend dat de banken steeds de formaten aanpassen. (...)

in www.banktrans.nl/index.php/forum/9-vrage...et-meer-herkend#2110

Bovenstaand topic is een mooie gelegenheid om een idee waar ik al wat langer mee rondloop te ventileren:

Splits de huidige exe-file in een exe-bestand dat alleen de programmacode bevat, en een BT-formatbestand (.btf) waarin de recorddefinitie van alle bankimportfiles staan. Bij het starten leest BT het BTF-bestand.
Ik stel me daarbij twee mogelijkheden voor:
a) Het BTF-bestand zit in de standaardinstallatie, maar staat ook op de site. Door jouw aangebrachte vernieuwingen kunnen zo tussen 2 releases door worden gepubliceerd.
b) Is het niet mogelijk om een import-format wizard te maken? Hiermee zouden gebruikers in staat gesteld moeten worden om iedere CSV of ander formaat wat door een bank wordt aangeboden importabel te maken.
Ik stel me voor dat een gebruiker een soort configuratiescherm te zien krijgt waarmee hij csv-velden aan BT-records kan koppelen. Denk daarbij aan een soort tekstimportfunctie zoals van Excel. Omdat dit wellicht voor de gewone gebruiker wat hoog gegrepen is ligt de uitdaging in het zo simpel mogelijk maken van de wizard.
Maar waar laat je die gewijzigde/nieuwe gebruikersformats?
De gebruiker heeft via de bij 'b' beschreven wizard de mogelijkheid om een BTF-bestand bij hem lokaal aan te maken/passen. Dit bestand heeft dan een eigen BTFL-extensie en wordt als tweede na het BTF-bestand gelezen. Deze functionaliteit moet de gebruiker uiteraard niet vermoeien met de verschillende files/extensies.

Het voordeel is, dat als ingrijpende vernieuwingen in het programma plaatsvinden, dit niet 'halfafgemaakt' gereleased hoeft te worden - zoals ik nu ondermeer bij 2.17 en 2.22 gemerkt denk te hebben - omdat anders andere gewenste verbeteringen c.q. nieuwe importformaten te lang op zich laten wachten. Bovendien word jij verlost van het iedere keer BT-exe bijwerken c.q. releasen als door een gebruiker een nieuwe bankimport of specifieke verdeling wordt gevraagd of als banken hun formaat wijzigen.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 26 juli 2015 13:59 door HdV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18 okt 2014 19:07 - 26 okt 2014 19:12 #2112 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Bankformats anders beheren
Tonnie,

Nog even specifiek.
Ik had het idee dat het BTF-bestand in de loadpoint-map (= de map waar de exe staat) en dat het BTFL-bestand in het $HOMEPATH$ zou kunnen staan.
Dat laatste alleen als er geen ander pad is gedefinieerd in de nog te maken instelling.

Edit [20141019]:
1) Omdat het pad van beide bestanden altijd anders is kunnen beide bestanden dezelfde extensie hebben. In geval van Windows worden de paden dan:
a) C:\Program Files (x86)\Banktrans\Banktrans.btf
b) C:\Users\<accountnaam>\Banktrans.btf
In Linux en Apple zullen deze paden uiteraard des OS' zijn.
2) Het moge duidelijk zijn dat 'b' tijdens in de inleessequentie de gegevens van 'a' overschrijft. Hiermee heeft de gebruiker de mogelijkheid om de gegevens uit het importbestand van een bank aan andere BT-records te koppelen dan dat BT dat standaard doet. De gebruiker is uiteraard verantwoordelijk voor de koppelingen die hij definieert.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 26 okt 2014 19:12 door HdV.

Lees meer
19 okt 2014 18:27 - 19 okt 2014 18:27 #2116 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Bankformats anders beheren

dat het BTFL-bestand in het $HOMEPATH$ zou kunnen staan.
b) C:\Users\<accountnaam>\Banktrans.btf

Alsjeblieft niet. Brrr.
Nooit bestanden buiten de betreffende installatie map en data map zetten.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 19 okt 2014 18:27 door Machiel de Wit.

Lees meer
26 okt 2014 09:47 #2127 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Bankformats anders beheren
Hallo Henk,

Loskoppelen van de bestandsdefinitie is inderdaad een goed idee en zal het maken van nieuwe versies zeker vereenvoudigen. Ik heb hier ook wel eens aan gedacht. Ook het zelf samenstellen van een importdefinitie is al eens door mijn gedachten gegaan. Beiden zijn echter erg lastig (lees kosten veel tijd) te realiseren en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan.

Ik ben zeker van plan hier in de toekomst iets mee te doen maar wil op korte termijn eerst wat andere opstaande verzoeken oplossen.

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HdV

Gemaakt door Kunena