Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

file Opties automatisch categoriseren

• Machiel de Wit
  • Machiel de Wit's Profielfoto Onderwerp Auteur
Lees meer
10 aug 2014 16:39 - 07 juni 2017 23:34 #1977 door Machiel de Wit
Opties automatisch categoriseren werd gestart door Machiel de Wit
Hallo Tonnie,

Ik zou graag alleen automatisch categorieën op een transactie willen laten toekennen als die nog NIET aan een categorie toegekend zijn.

Kun je een optie maken zodat je kunt selecteren of je bestaande waarden wel of niet mag overschrijven bij automatisch catagoriseren?

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 07 juni 2017 23:34 door Machiel de Wit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Machiel de Wit
Lees meer
17 aug 2014 13:32 - 17 aug 2014 13:35 #1998 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Opties automatisch categoriseren
Update, de woordjes "niet aan een categorie" ontbraken waardoor het verzoek onjuist was.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 17 aug 2014 13:35 door Machiel de Wit.

• Machiel de Wit
Lees meer
17 aug 2014 14:01 - 17 aug 2014 18:08 #2000 door Machiel de Wit
Ik zie dat je bij het categoriseren ook voor de instelling "Geen categorie gevonden" kunt kiezen en dat je bij instellingen dat ook als standaard instelling kunt instellen.

Is dat niet precies wat ik in mijn verzoek vraag?
Dus als ik ze niet zie dan worden ze dus ook niet met categoriseren meegenomen?

Als dat zo is zal dat zeker goed te gebruiken zijn.

Edit: Na testen blijkt het helaas niet afhankelijk te zijn van de weergave transacties in het categoriseer scherm, bij testen komt het resultaat op alle transacties, ook die al toegewezen zijn.
Erger nog, door de voorselectie wordt direct het resultaat bijgewerkt als je analyseert, dus je ziet niet eens de transacties die bijgewerkt worden omdat de uit die selectie verdwijnen.
Dat is behoorlijk link...
Edit 2:
Het is nog erger, zelfs transacties die aan een criteria voldoen maar nog niet daardoor toegewezen zijn zie je in dat scherm niet meer terug als je de voorselectie doet. Je kunt niet eens meer zien dat het niet goed gaat. Dus ook als je dat scherm sluit en je de voorwaarden opslaat, maar niet de categorieën op je transacties en het scherm daarna weer opent.
Dat wil je toch niet?

- Het verzoek is dus om het wel afhankelijk van die voorselectie te laten zijn en die niet afhankelijk te laten zijn van _nog uit te voeren_ automatisch categorisatie voorwaarden.

Als dat niet kan of gewenst is (ander nut zie ik echter niet van die voorselectie en waarom die als standaard in de instellingen bepaald moeten worden), dan graag in de zoekcriteria uitbreiden met veld "Categorie" en de voorwaarde "Blanco".
Je moet dit dan wel op elke regel(groep) toevoegen.

Overigens merk ik dat de beide datum velden niet goed sorteren in dat scherm, het sorteert als tekst veld, misschien is de weergave jjjj-mm-dd daar een oplossing voor.

- En dan nog een knop op de knoppenbalk om het categoriseren te starten maakt het helemaal handig.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 17 aug 2014 18:08 door Machiel de Wit.

• Machiel de Wit
Lees meer
12 okt 2014 11:09 - 12 okt 2014 11:13 #2104 door Machiel de Wit
Hallo Tonnie,

opties-automatisch-categoriseren

Dit is volgens mij niet in de bèta meegenomen, het zou fijn zijn als je voor het automatisch categoriseren wel een zekere voorwaarde kunt maken dat je geen eerder toegekende categorieën overschrijft.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 12 okt 2014 11:13 door Machiel de Wit.

Lees meer
17 nov 2014 19:55 #2160 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Opties automatisch categoriseren
Hallo Machiel,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het categoriseren en heb geprobeerd een optie te maken die het mogelijk maakt alleen categorieën toe te kennen indien er nog geen categorie is. Dat geeft echter ontzettend veel problemen en onduidelijkheden. Ik vraag me inmiddels af of dit wel zinvol is. Indien je namelijk een bestand inleest, wordt op dat moment al gecategoriseerd. Indien er op dat moment verkeerd wordt toegewezen, kan je dit middels aanpassen van de regels voor het categoriseren niet meer oplossen. De categorie is immers inmiddels al toegekend.

Ik heb hier nog verder over nagedacht en kreeg het volgende idee. Is het wellicht een optie op met een bepaalde functie alle toegekende categorieën om te zetten in handmatig toegekend. Daardoor zal de categorie niet meer worden aangepast door het automatisch categoriseren. Je kan dan ook zelf het moment kiezen waarop je de toekenning vast zet.

Verder nog even over de selectiemogelijkheid in het scherm voor categoriseren. Met deze selectie geef je niet aan welke transacties zullen worden behandeld maar welke zichtbaar zijn. Bij analyseren en bijwerken zullen altijd alle transacties waarmee je dit scherm hebt geopend worden weergegeven.

Ik hoor graag je mening.

Mvg., Tonnie

• Machiel de Wit
Lees meer
22 nov 2014 23:59 - 23 nov 2014 00:01 #2165 door Machiel de Wit

Hallo Machiel,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het categoriseren en heb geprobeerd een optie te maken die het mogelijk maakt alleen categorieën toe te kennen indien er nog geen categorie is. Dat geeft echter ontzettend veel problemen en onduidelijkheden. Ik vraag me inmiddels af of dit wel zinvol is. Indien je namelijk een bestand inleest, wordt op dat moment al gecategoriseerd. Indien er op dat moment verkeerd wordt toegewezen, kan je dit middels aanpassen van de regels voor het categoriseren niet meer oplossen. De categorie is immers inmiddels al toegekend.

Bij het automatisch categoriseren heeft dit ook geen nut, de optie automatisch categoriseren moet dan ook uitgezet zijn.

Ik heb hier nog verder over nagedacht en kreeg het volgende idee. Is het wellicht een optie op met een bepaalde functie alle toegekende categorieën om te zetten in handmatig toegekend. Daardoor zal de categorie niet meer worden aangepast door het automatisch categoriseren. Je kan dan ook zelf het moment kiezen waarop je de toekenning vast zet.

Ja, dat zou zeker een oplossing kunnen zijn.
Graag dan ook bij instellingen tabblad Categoriseren een optie Automatisch gecategoriseerd toevoegen om te kunnen selecteren, net als je daar ook Handmatig gecategoriseerd hebt. Dan kun je in het categorisatie venster beter je automatische categorieën managen.

Verder nog even over de selectiemogelijkheid in het scherm voor categoriseren. Met deze selectie geef je niet aan welke transacties zullen worden behandeld maar welke zichtbaar zijn. Bij analyseren en bijwerken zullen altijd alle transacties waarmee je dit scherm hebt geopend worden weergegeven.

Alleen als alles weergeven geselecteerd staat, dat is juist het verwarrende. Ik verwacht in het scherm het resultaat te zien wat er toegepast wordt, niet het resultaat wat je krijgt als het toegepast zou gaan worden.

Verder nog het verzoek om de primaire functie van de knop categoriseren op de taakbalk in te kunnen stellen. Dat is nu altijd het categoriseren alle transacties en je moet een sub kiezen als je wat anders wilt. Als dat in het instellingen kan is dat prima. Die keuze kan dan volgens mij ook de functie zijn van het standaard automatisch categoriseren.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 23 nov 2014 00:01 door Machiel de Wit.

Gemaakt door Kunena