Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

file Eerste indruk plus vragen

Lees meer
02 jan 2014 21:57 #1591 door TN
Eerste indruk plus vragen werd gestart door TN
Ik ben nu inmiddels ruim 15 jaar aan het offline bankieren en BT is de 4e applicatie die ik er voor gebruik.
Na het overlijden van de ABN Amro huistool ben ik verder gegaan met commerciele software wat al snel een groot drama bleek. Veel te ingewikkeld en vooral gebouwd op het smoelen en het kunnen strooien met duur aandoende kreten.
De oplossing in 2005 bleek in orov te liggen. Hiermee heb ik al die jaren naar tevredenheid gewerkt, ondanks het feit dat de laatste orov versie inmiddels al 7 jaar oud is. Met de invoering van het sepa/iban gebeuren is het echter gebeurd met orov.

Bij het begin van dit nieuwe jaar wederom maar even wat marktonderzoek gedaan. Grootste probleem vormen mijn beperkte maar keiharde eisen op het gebied van functionaliteit. Ik wil niks meer en niks minder dan een elektronisch afschriftenmapje waar je makkelijk in kunt zoeken. Het hele gedoe van budgetteren, rapportages en grafieken heb ik niet nodig en wil er dus ook geen last van hebben.

En dat is dus mooi gedaan in BT !
Alle mooie features die een ander nodig heeft hou ik lekker onder water. Ik heb links het filtervenster en rechts de lijst met mutaties, en dat is het.

De eerste indrukken zijn dus prima. Ook het importeren van oude data verliep uitstekend, de meeste tijd ging nog zitten in het verwijderen van het "-teken uit het omschrijvingsveld (orov foutje).

De schermlayout waarbij je permanent je filter en de mutaties in beeld hebt bevalt me eigenlijk uitstekend. Wellicht kan het filterscherm nog iets smaller gemaakt worden en/of eventueel wegklikbaar/terugklikbaar met zo'n driehoekje. (geen idee wat de officiele benaming is)
Ook wel handig lijkt mij knopjes om in 1x de velden tegenrekening en omschrijving leeg te poetsen

Tenslotte nog een vraag over de lijst met rekeningnummers. Is deze ergens (handmatig) te bewerken voor wat betreft de volgorde van de rekeningen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05 jan 2014 15:49 #1611 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Eerste indruk plus vragen
Ik ben blij te horen dat BankTrans goed bevalt. Het is inderdaad de bedoeling BankTrans zo eenvoudig mogelijk te houden en eventuele extra uitgebreide functionaliteit zo veel mogelijk 'buiten' beeld te houden.Zo worden beginnende gebruikers ook niet afgeschrikt door ingewikkelde schermen.

Betreffende het schonen van de filtervelden, dat zal ik nog eens bekijken. En de volgorde van de rekeningen is momenteel helaas niet aan te passen. Hiervoor staat wel al een wijzigingsverzoek voor open maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Dat komt er tzt dan nog wel aan.

Mvg., Tonnie

Lees meer
06 jan 2014 19:21 #1627 door Gerald van Dijk
Beantwoord door Gerald van Dijk in topic Eerste indruk plus vragen
Ben het eens met de TN.
Ik was ook een gebruiker van OROV maar is niet meer mogelijk.
Wel even wennen na 7 jaar een ander programma. Toch wel moeite mee met sorteren en de catogorien. Wat ik mis ten opzichte van OROV is als je op een rente regel staat dat je niet het huidige saldo kan zien waar door er nog een completer overzicht is.
Verder wat bij OROV wel het geval is, als je dus zoals ik nieuwe ING import vanuit mijn ING (dus niet OROV importeren)heb gedaan en deze wil aanpassen in de juiste catagorien, een albert heijn bijvoorbeeld dat je daar supermarkt van maakt dat regel voor regel moet doen en niet dat alle albert heijn mutaties in een keer worden verandert. Dit kan heel veel tijd schelen.
Wie weet kan dit verandert worden.

Lees meer
06 jan 2014 23:31 - 07 jan 2014 07:18 #1629 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Eerste indruk plus vragen
Gerald,

Wat ik mis ten opzichte van OROV is als je op een rente regel staat dat je niet het huidige saldo kan zien waar door er nog een completer overzicht is.

Bieden de kolommen Rekeningsaldo en Totaalsaldo in het Transactievenster geen soelaas? Bij Bewerken/Rekeningen wel eerst even het juiste begin- of huidig saldo invullen (zie de Help).

...dat regel voor regel moet doen en niet dat alle albert heijn mutaties in een keer worden verandert.

Met name voor het opzetten van een nieuwe administratie met veel (inlees)data die (opnieuw) gecategoriseerd moeten worden, bezit BT een geweldig tool: menu Bewerken/Categorieën. Uitgebreider dan bij OROV. ;)

De handelwijze in een notendop:
- Zorg dat je het uitgebreide onderhoudsscherm ziet (druk op de knop >>).
- Definieer een of meer categorieën volgens je voorkeur en vul de zoekwoorden in. Om overzicht te houden is het beter om niet alle categorieën in een keer te doen.
- Druk op de knop Analyseren.
- Kijk naar het resultaat van de laatste vier instellingen rechtsboven, dus "Categorieën toegekend" en verder. Je zult nu op voorhand het resultaat zien van wat BT met je administratie zal gaan doen.
- Ben je het met de uitkomst eens, druk dan op de knop Categoriseren.
- enz, enz.

Een uitgebreider uitleg, vind je in de Help bij Inhoudsopgave/Automatisch categoriseren.

Als je per categorie meerdere zoekwoorden hebt, kan het ook alvast handig zijn als je in het zoekwoordenscherm (linksonder) een zoekwoord selecteert en op het vraagteken drukt. Je ziet dan ook op voorhand het categoriseringsresultaat.

Gebruik van dit tooltje zal je heel veel tijd/handwerk schelen.
Succes.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 07 jan 2014 07:18 door HdV.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie, Gerald van Dijk

Lees meer
07 jan 2014 08:30 #1631 door Gerald van Dijk
Henk dat je wel....misschien te ongeduldig geweest ik ga er vanavond eens rustiger voor zitten.
Als je idd snel kan catagoriseren en een beging saldo kan ingeven denk ik wel dat het een super programma is.
Ik meld mij weer als ik nog wat vragen hebt. Op deze manier wordt je sneelr op weg geholpen.
Dank u.

Lees meer
12 jan 2014 01:39 - 11 sept 2014 01:47 #1661 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Eerste indruk plus vragen

Wat ik mis ten opzichte van OROV is als je op een rente regel staat dat je niet het huidige saldo kan zien waar door er nog een completer overzicht is.

Dat kan wel, dat heb ik namelijk zo werken. :-)

Hiervoor heb ik niet bij de rekeningen het saldo aangepast, maar per rekening een handmatige mutatie met een datum van voor mijn oudste boeking op die rekening gemaakt die hetzelfde voor het saldo doet.

Dat is ook handig voor als je zonder filter op de rekening in het werkvenster dubbelklikt, dan heb je meteen je huidige saldo als resultaat in je filter saldo.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 11 sept 2014 01:47 door Machiel de Wit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie, Gerald van Dijk

Lees meer
15 jan 2014 13:58 #1666 door Gerald van Dijk
Inmiddels met dank aan Henk het een en ander voor elkaar gekregen. Nu ik banktrans al spelend onder de knie krijg zie ik meer mogelijkheden dan bij Orov.
Ik ga verder met onderzoeken en mocht ik nog vragen hebben meld ik mij weer.
Denk dat ik nog wel een vraag heb over de grafieken, ik dank u
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Lees meer
14 feb 2014 13:54 #1749 door Gerald van Dijk
Inmiddels via tips van jullie aan het werk met banktrans. Ook het maken van de categorieën lukt en het indelen ervan. Waarvoor mijn dank voor de tips.
Verder nog een vraag.
Ik bekijk de periode van bijvoorbeeld het moment van storten van mijn salaris in januari t/m het storten van het salaris in februari. Dit zie ik als mijn financiële periode. Dus niet precies het begin van een maand en precies het einde van een maand.
Ik sorteer handmatig die periode en krijg dan alle transacties te zien in die periode. Voor mij telt die periode zo kan ik dus heel makkelijk zien of ik geld over houd of dat ik geld te kort komt die maand en waar het aan ligt als dat niet zo is. Bijvoorbeeld vanaf 23-01-2014 tot 23-02-2014. Datums wanneer mijn salaris wordt gestort.

Nu is mijn vraag als volgt. Kan ik naast deze sorteer actie bijvoorbeeld ook tegelijk een periode sorteren van de zelfde periode januari t/m februari 2013 of te vergelijk wat het verschil is van die twee periodes. Zou makkelijk zijn om te kunnen zien wat de verschillen zijn
Dus dat je twee periode naast elkaar kan zien om te vergelijken. Het zei een periode van verleden jaar of twee maanden dit jaar vergelijk.

Lees meer
14 feb 2014 19:19 #1750 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Eerste indruk plus vragen
Je kunt een 2e sessie van Banktrans openen, maar ik zou er maar in 1 muteren en opslaan. Ik zelf heb geen ervaring of dat problemen kan geven, wellicht dat Tonnie daar zelf dat kan verduidelijken.

Met vriendelijke groet,
MdW.

Lees meer
16 feb 2014 10:25 #1760 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Eerste indruk plus vragen
Hallo Gerald,

Het is niet mogelijk om twee periodes met elkaar te vergelijken. In de laatste versie van BankTrans is het echter wel mogelijk geworden om de overzichten als csv- of pdf-bestand op te slaan. Wat je zou kunnen doen is de selecties één voor één te doen en op te slaan (als scv voor bv Excel of als pdf). Hierdoor zou je de vergelijking wellicht eenvoudiger kunnen maken.

Dit is natuurlijk wel wat omslachtig. Als je hiervoor een uitbreiding in BankTrans wil, wat ik me goed kan voorstellen, dan kan je hiervoor natuurlijk altijd een wijzigingsvoorstel indienen.

Tweemaal openen van BankTrans is overigens ook mogelijk. Let dan inderdaad wel op met opslaan.

Mvg., Tonnie

Gemaakt door Kunena