Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

lightbulb !!"Selectie via werkvenster" permanent beschikbaar

Lees meer
27 jan 2014 23:50 - 20 mrt 2015 12:40 #1732 door HdV
Tonnie,

Ik merk regelmatig dat gebruikers de filtering - Selectie via werkvenster - en zodoende ook de geneugten ervan, niet kennen. Dat is jammer.
Is het niet mogelijk de vinkblokjes voortaan altijd te tonen. Hiermee hoef je dan niet meer de filteroptie - Selectie via werkvenster - te selecteren. Die is er dan altijd.

Praktisch gezien stel ik me voor dat er dan twee situaties ontstaan:
1) De gebruiker zet één of meer vinkjes in het werkvenster. In de filterselectieknop komt dan automatisch - Selectie via werkvenster - te staan. Die keuze bestaat dan dus niet meer onder het uitvalpijltje van de filterselectieknop. Hier stuurt het werkvenster de tekst in de selectieknop.
2) De gebruiker kiest een item uit de lijst onder de filterselectieuitvalknop, bijv. Tuin. Alle eventuele vinkjes verdwijnen dan in het werkvenster en er verschijnt alleen een vinkje naast de categorie Tuin. Hier stuurt de selectieknop het vinkje in het werkvenster. Strikt genomen zou deze selectiemethode niet meer nodig zijn, maar omdat het werkvenster te 'verbergen' is, kan je niet zonder.

Het selecteren van het filter-item via dubbelklikken vervalt hiermee.
De enige bottleneck die ik momenteel zie is, dat het in de huidige functionaliteit niet mogelijk is om alleen voor een parent-item een vinkje te krijgen. (Zie ook forum-item Selectie catagorieren via werkvenster - 26 jan 2014 11:04 - #1702.) Misschien is hier een oplossing voor beschikbaar.
Dit zou geen probleem zijn als parent-items geen zoekwoorden zouden mogen bevatten, maar dat is vermoedelijk geen optie meer.

Bovenstaande is maar een idee.
Als het niet is uit te voeren dan is het misschien wel een aanzet om de - Selectie via werkvenster - op een andere manier meer in het oog springend te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 20 mrt 2015 12:40 door HdV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28 jan 2014 21:34 - 28 jan 2014 21:35 #1733 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic - Selectie via werkvenster - permanent beschikbaar
Voor alle duidelijkheid, je hebt het hier over de Categorieën, niet de Rekeningen?!

De dubbelklik functie is nou juist de wat BT prettig maakt, dus dat zou ik niet willen missen.

Ik zat eerder aan het volgende te denken:
- De selectie hokjes zijn permanent,
- de uit/inklapfunctie triggert op een enkel klik,
- het vullen van een hokje zet een vinkje en multi-selectie is dan mogelijk, het filter toont automatisch 'Selectie via werkvenster',
- de dubbelklik op een categorie heft direct de multi-selectie op (de-selecteert de vinkjes) en zet ook die enkele catagorie in het filter (ook bij een parent). Je hebt dan gelijk een selectie zonder de onderliggende alle childs.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 28 jan 2014 21:35 door Machiel de Wit.

Lees meer
28 jan 2014 23:01 - 28 jan 2014 23:21 #1735 door HdV
Machiel,

Voor alle duidelijkheid, je hebt het hier over de Categorieën, niet de Rekeningen?!

Ik had hier alles voor ogen, dus de selectiehokjes permanent voor de Categorieën, Rekeningen en Filters. Met dien verstande dat bij Filters dan geen multi-selectie mogelijk is.

De dubbelklik functie is nou juist de wat BT prettig maakt, dus dat zou ik niet willen missen.

Het dubbelklikken leek me overbodig te worden, omdat een vinkje zetten slechts één klik kost voor hetzelfde effect.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 28 jan 2014 23:21 door HdV. Reden: Selectie-uitzondering voor Filters toegevoegd.

Lees meer
28 jan 2014 23:11 - 16 feb 2014 10:15 #1736 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic - Selectie via werkvenster - permanent beschikbaar
Je gebruikt je muis anders dan ik. :-)
De functie dubbelklikken op de naam om het filter te vullen is juist een meerwaarde tov OROV.

En juist op de filters en rekeningen is het bijzonder handig.

Update 16-02-2014:
Zie ook het idee in het onderwerp Selectie categoriseren via werkvenster .
Na aanleiding van Tonnie's reactie, ter vereenvoudiging hier erbij gezet:

Ik zat eerder aan het volgende te denken:
- De selectie hokjes zijn permanent,
- de uit/inklapfunctie triggert op een enkel klik,
- het vullen van een hokje zet een vinkje en multi-selectie is dan mogelijk, het filter toont automatisch 'Selectie via werkvenster',
- de dubbelklik op een categorie heft direct de multi-selectie op (de-selecteert de vinkjes) en zet ook die enkele catagorie in het filter (ook bij een parent). Je hebt dan gelijk een selectie zonder de onderliggende alle childs.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 16 feb 2014 10:15 door Machiel de Wit. Reden: Samenvoegen Ideeën

Lees meer
16 feb 2014 09:53 #1758 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic - Selectie via werkvenster - permanent beschikbaar
De selectie via het werkvenster is momenteel inderdaad niet bij alle gebruikers bekend, dat was me ook al eens opgevallen. Ik heb er ook al eens over nagedacht hoe dit verbeterd zou kunnen worden maar heb toen niets kunnen bedenken.

Ik me wel vinden in jullie voorstellen en zal hier binnenkort eens goed naar kijken. Ook de selectie van alleen de hoofdcategorie (zonder de onderliggende categorieën zal ik daarin ook meenemen.

Betreffende de (dubbel)klik. Dat blijft een lastige omdat gebruikers hiervoor verschillende wensen hebben. Dat wordt dan wellicht een instelling ;)

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HdV, Machiel de Wit

Gemaakt door Kunena