Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

file [2.08-e.v.] Admin-instellingen blokkeren anderen

Lees meer
11 jan 2014 13:54 - 13 jan 2014 07:56 #1656 door HdV
Tonnie,

Verbetering in BT 2.08

Instellingen voor importeren, backup's en bijlagen worden nu per administratie bewaard.

Deze eigenschap heeft een vervelende uitwerking bij het openen van een administratie op een andere PC.

Ik beheer/backup administraties op een desktop. Nu open/bekijk ik deze administraties zeer regelmatig op een andere PC, bijv. een laptop. De mappen die bij administratie-instellingen zijn gedefinieerd zijn niet op die laptop aanwezig.

Als je nu (op die laptop) een algemene instelling wilt wijzigen verschijnt de melding "<Backup-map> is geen bestaande map" en kan er onder de tabs Algemeen, Vormgeving, Categoriseren en Geavanceerd niets veranderd worden.

Is hier - behalve de mappenstructuur op iedere PC hetzelfde maken - een oplossing voor?

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 13 jan 2014 07:56 door HdV. Reden: Een uitsluitsel toegevoegd in de vraag op het eind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jan 2014 17:52 #1669 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic [2.08-e.v.] Admin-instellingen blokkeren anderen
Hallo Henk,

Ik heb hier over nagedacht maar ik kan eigenlijk geen goede oplossing bedenken. Ik zal het verzoek nog een tijdje open laten staan, wellicht krijg ik nog een ingeving. Mocht je zelf een mogelijke oplossing weten, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Mvg., Tonnie

Lees meer
15 jan 2014 22:00 - 15 jan 2014 22:03 #1672 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic [2.08-e.v.] Admin-instellingen blokkeren anderen
Een gebruikersvriendelijkere oplossing is gebruik te maken van een Cloudmap waar je je data in zet. Dan heb je op elke PC dezelfde stuctuur.
Zelf heb ik een NAS waar een cloudservice op draait (synology).

Een advanced Windows oplossing is gebruik te maken van Symbolic Links.
Niet voor de beginner dus.

Dan truuk je windows zodat hij de originele map kan aanroepen maar dat hij fysiek ergens anders staat.
technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc753194(v=ws.10).aspx
Je kunt dan naar elke gewenste schijf je datamap zetten zonder instellingen aan te passen.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 15 jan 2014 22:03 door Machiel de Wit.

Lees meer
15 jan 2014 22:57 - 17 jan 2014 18:31 #1674 door HdV
Tonnie,

Je schreef:

Mocht je zelf een mogelijke oplossing weten, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Ik had tijdens het schrijven van het verzoek al wel een idee, maar dat was zo simpel dat ik het er maar niet eens op gewaagd heb.
Maar nu je erom vraagt... ;)

Voor zover ik heb gemerkt is de backuppadinstelling de grootste boosdoener.
Als het pad niet bestaat verschijnt er een backupmap-foutmelding tijdens zowel het maken van een backup als het wijzigen van een willekeurige instelling.
Als je bankgegevens wilt inlezen of een bijlage toevoegen én het ingestelde pad is niet aanwezig, dan verschijnt er geen foutmelding en worden gewoon bestanden uit een andere dan de ingestelde map in het 'Kies bestanden'-venster getoond.

Is het dus niet mogelijk om de foutmelding te beperken c.q. op te schuiven tot het moment dat het 'backup'pad niet gevonden wordt tijdens het backuppen? Dus de foutmelding niet tonen tijdens het wijzigen van instellingen. In programmeertaal: verschuif het event naar een niveau lager, waar het er toe doet.
Je kunt dan tenminste wel de instellingen op iedere PC wijzigen!

Ik hoop dat je mijn wat krakkemikkige uitleg begrijpt.

@Machiel:
Je beschrijft allerlei waardevolle truuks. Maar, het moet toch eigenlijk niet nodig zijn om die te moeten gebruiken, omdat een programma anders op verschillende PC's niet goed werkt c.q. is in te stellen vanwege parameters die zijn gedefinieerd in databestanden (administraties)?
Dus doel moet m.i. zijn: BT zo maken dat het juist werken van functies niet afhankelijk is van het toepassen van truuks!

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 17 jan 2014 18:31 door HdV. Reden: Reden: Bericht aan Machiel specifieker gemaakt.

Lees meer
19 jan 2014 10:42 - 19 jan 2014 19:12 #1682 door HdV
Tonnie (en Machiel),

Ik kreeg nog een ingeving hoe je de algemene instellingen op een andere PC toch kan instellen:
1) Start BT en laad geen administratie.
2) Stel de administratie-paden in op willekeurige (lokale) mappen.
3) Wijzig de algemene instellingen; dat gaat nu uiteraard wel.
Dat ik daar nou niet eerder aan gedacht heb. :S

Je hoeft zo dus niet op iedere PC identieke paden aan te maken. (Kunnen er best veel zijn als administraties verschillende pad-instellingen hebben.)

Nadeel blijft dat je dit iedere keer opnieuw moet doen, omdat de door een administratie ingestelde mappen bewaard blijven. M.a.w., als je BT opnieuw start staan de mappen van de laatst geladen administratie in de administratie-instellingen.

Maar goed, ik heb nu BT met de juiste algemene instellingen weer terug op de laptop.

Het blijft een workaround, dus een gedegen oplossing blijft een wens.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 19 jan 2014 19:12 door HdV.

Gemaakt door Kunena