Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

check Logisch functies bij categorie-zoekwoorden

Lees meer
22 dec 2012 19:58 - 22 dec 2012 21:41 #730 door HdV
Tonnie,

Ik ontdek in mijn BT-administraties regelmatig onterecht toegewezen categorieën. Dat komt dan doordat ik de zoektermen niet altijd nauwkeurig genoeg gedefinieerd krijg. Ik heb bij de categorie-zoekwoorden al zitten zoeken naar de logische functies AND en NOT (en eventueel OR), maar die niet ontdekt. Klopt dat?
Zo ja, is het dan mogelijk die functionaliteit toe te voegen. Wat mij betreft als uitgebreide mode. Je kan dan veel verfijnder automatisch de categorie bepalen en dus gerichter toewijzen.

Om te illustreren wat ik bedoel (en zeker niet om aan te geven hoe het uitgevoerd moet worden), heb ik een aantal schermsnedes van de filterengine van mijn e-mailclient bijgevoegd. Ik kan me daarbij voorstellen dat de dikgedrukte woorden in BT dan de relevante titels van de transactietabel zijn.

Ik zit bovendien nog te denken aan de mogelijkheid om uitsluiting van
categorietoewijzing te verkrijgen door de grensbedragen te kunnen definiëren.
Daarmee bedoel ik dat een categorie alleen wordt toegewezen als het
transactiebedrag via de zoektermdefinitie is begrensd tussen bijv. € 0,00 en € 500,00.

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 22 dec 2012 21:41 door HdV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23 dec 2012 10:09 #731 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Re: Logisch functies bij categorie-zoekwoorden
Hallo Henk,

Op dit moment worden complexe zoekmethoden inderdaad niet ondersteund. Een interface toevoegen zoals jij die aangeeft gaat me echter erg veel tijd kosten en dat gaat ten koste van andere aanpassingen die ik nog wil doen. Aangezien uitbreiden van de zoekmogelijkheden wel erg nuttig is wil ik hier toch naar kijken.

Wat ik voorstel ik dat ik ondersteuning voor reguliere expressies toevoeg. Hiermee kan je (op helaas vrij technische wijze) veel uitgebreidere zoekopdrachten formuleren. Hier kan je iets meer informatie vinden:
1. Wikipedia reguliere expressies
2. Technische beschrijving exacte implementatie

Nadeel hiervan is echter dat de verwerking van deze opdrachten meer tijd kost. Bij een zoekopdracht in het filter gaat dit nog wel omdat dan alle transacties slechts éénmaal worden doorlopen. Bij het automatisch categoriseren kan dit echter redelijk wat tijd gaan kosten omdat er dan erg veel controles worden uitgevoerd (alle transacties * alle zoekwoorden).

Gezien de complexiteit en extra verwerkingstijd stel ik voor dat een zoekopdracht alleen de logica voor reguliere expressies gebruikt indien de zoekterm begint met een speciaal teken (bv ^).

Is dit een werkbare oplossing voor je?

Mvg., Tonnie

Lees meer
23 dec 2012 22:16 - 24 dec 2012 15:57 #732 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Re: Logisch functies bij categorie-zoekwoorden
Tonnie,

Ook al is het niet super-gebruiksvriendelijk, vooralsnog kunnen reguliere expressies zeker al de zoekdefinities verfijnen. Dus ja, het lijkt - mag ik zeggen, voorlopig - een werkbare oplossing. De praktijk zal dat moeten gaan uitwijzen.
Ook een regexpr-marker vind ik een slim idee.
Wel heb ik nog wat vragen:
1) Volgens de help wordt er gezocht in de items "omschrijving, opmerkingen, tegenrekening, tegenrekening naam of het type". Mag ik aannemen dat die tezamen de tekenreeks vormen waarin de regexpr zoekt?
2) Kan je ook een regexpr 'loslaten' op één van deze items? Dus bijv. alleen op tegenrekening?
3) Ik heb niet kunnen vinden hoe je via een regexpr aangeeft dat een tekstdeel niet mag voorkomen c.q. de equivalent van NOT. Is dat wel mogelijk?

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 24 dec 2012 15:57 door HdV.

Lees meer
29 dec 2012 17:06 #748 door Tonnie
Hallo Henk,

In de nieuwe versie (1.83, nu online) heb ik ondersteuning voor de reguliere expressies toegevoegd. Het zoekwoord moet hierbij beginnen met een '~'.

Verder het antwoord op je vragen:
1) De velden worden inderdaad samengevoegd en hierin wordt gezocht.
2) Loslaten op één van de velden kan (nu) nog niet.
3) Dit is helaas ook niet mogelijk.

Gezien mijn antwoorden op 2 en 3 zijn de reguliere expressies inderdaad slechts een tijdelijke oplossing. Ik zal eens kijken of ik een betere oplossing kan bedenken die ook deze mogelijkheden ondersteund.

Mvg., Tonnie

Lees meer
01 jan 2013 19:32 #757 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Re: Logisch functies bij categorie-zoekwoorden
Tonnie,

1) De velden worden inderdaad samengevoegd en hierin wordt gezocht.

Met welk scheidingsteken worden de velden aaneen geregen? Bijv. een spatie, punt-komma of ...?

Met vriendelijke groet,
Henk

Lees meer
02 jan 2013 14:33 #759 door Tonnie
Hallo Henk,

Ik heb dit nog even goed nagekeken en het blijkt dat de velden voor het zoeken toch niet worden samengevoegd. De controle wordt voor elk veld afzonderlijk gedaan. Er is dus geen sprake van een scheidingsteken. Op zich is dat natuurlijk goed nieuws.

Sorry voor dit misverstand.

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HdV

Lees meer
26 juni 2014 20:30 #1930 door Tonnie
Hallo Henk,

Door de aanpassingen in versie 2.17 zijn deze verzoeken volgens mij ook allemaal opgelost. Ik zal deze binnenkort dan ook verhuizen naar de historie.

Mvg., Tonnie

Gemaakt door Kunena