Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

file Grafiek gemiddeld saldo

Lees meer
02 jan 2021 12:36 #5521 door NaViGAr
Grafiek gemiddeld saldo werd gestart door NaViGAr
Hallo

Volgens de Help-file heeft het Saldo (gemiddeld) de volgende definitie:

Geeft het gemiddelde saldo per periode weer. Het gemiddelde wordt berekend door het saldo aan het begin van de periode plus het saldo aan het eind van de periode te delen door twee.

Ik kan de berekeningswijze volgen, maar de uitkomst lijkt me niet helemaal logisch...
Vooral het gedeelte uit de definitie 'het saldo aan het begin van de periode' is niet helemaal juist:
Er wordt niet het saldo aan het begin van de periode gebruikt, maar het saldo vlak na de eerste transactie aan het begin van de periode.
Het gemiddeld saldo in periodes waarin er geen transacties worden gemaakt, worden ook gewoon overgenomen van de vorige periode, terwijl het gemiddeld saldo van die periode dan wel veranderd zou moeten zijn.
Zie screenshots als voorbeeld.

Logischer zou zijn dat het gemiddeld saldo berekend zou worden met het saldo vlak voor de eerste transactie van die periode.
Voor periodes dat er geen transacties zijn, zou het gemiddeld saldo het saldo van die periode moeten zijn.
In bijgevoegde screenshot is er op het einde een saldo van 50 EUR na de laatste (echte) transactie.
De laatste transactie van 0 EUR heb ik toegevoegd om te kijken wat er dan gebeurt met de grafiek.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Moest dit niet het geval zijn, laat dan iets weten, dan probeer ik het te verduidelijken. :)

Groetjes

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31 dec 2021 08:35 #5839 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Grafiek gemiddeld saldo
Hallo NaViGAr,

Ik heb het bekeken en er zat inderdaad een foutje in de berekening. Ik heb dit aangepast en vanaf versie 2.85 zou het goed moeten werken. Mijn excuses overigens voor de zeer late reactie.

Mvg., Tonnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena