Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

check [2.26 Bug] Getoonde waarden bij Saldo cumulatief

Lees meer
19 jan 2015 18:43 - 19 jan 2015 18:43 #2371 door HdV
Tonnie,

In vervolg op dit bug-item .

Grafiekinstelling Toon waarden: Ja.
Bij mij worden geen of onjuiste waarden getoond in de grafiek Saldo (cumulatief).

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 19 jan 2015 18:43 door HdV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27 jan 2015 21:17 #2387 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic [2.26 Bug] Getoonde waarden bij Saldo cumulatief
Hallo Henk,

Net getest en dit gaat inderdaad niet goed. Ik ga het bekijken.

Mvg., Tonnie

Lees meer
21 feb 2015 14:40 - 21 feb 2015 14:42 #2406 door Jos
Hallo Tonnie,
Ik zie het volgende in v2.26 wat aansluit op de eerder gemelde bug, vandaar mijn post in dit draadje.
In het bijgevoegde bestand

Bijlage:

Bestandsnaam: test.zip
Bestandsgrootte:2 KB
heb ik een simpel voorbeeld gemaakt van het probleem.
Het blijkt dat bij 2 of meer rekeningen, wanneer er in een rekening geen transacties gemaakt worden in een maand het slado niet meegeteld wordt in het totaal van de cumulatieve grafiek.
Verwijder de transactie voor maand 2 rekening 222 en je zult zien dat de grafiek weer goed is.
Ik hoop dat dit simpele voorbeeld helpt het probleem te vinden.

Mvg
Jos

ps wil je nog wel even bedanken voor je programma! Ik gebruik het al een tijd en bevalt heel goed.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 feb 2015 14:42 door Jos. Reden: Bestand
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Lees meer
06 mrt 2015 16:07 #2415 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic [2.26 Bug] Getoonde waarden bij Saldo cumulatief
Hallo Henk / Jos,

Ik heb dit onderzocht en de oorzaak gevonden. De oplossing is beschikbaar in versie 2.28 (vanaf nu online).

@Jos, bedankt voor het maken van het testbestand. Daarmee kon ik inderdaad het probleem snel vinden.

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jos

Lees meer
06 mrt 2015 18:40 - 06 mrt 2015 19:57 #2420 door Jos

Hallo Henk / Jos,
@Jos, bedankt voor het maken van het testbestand. Daarmee kon ik inderdaad het probleem snel vinden.

Graag gedaan, maar: Ik heb de nieuwe versie geïnstalleerd, mijn bankbestand geladen en zie dat er nog steeds ergens iets niet goed gaat met de grafiek saldo (cumulatief).
Het aantal fouten is minder geworden en probeer nu enige logica te vinden in de fout die ik nu nog heb.
Zodra ik het weer kan repliceren in een test bestand zal ik het delen, maar is me nog niet gelukt.

PS: Grafiek (Saldo gemiddeld) heeft hetzelfde probleem, maar de mutaties grafiek is goed.
Dank,
Jos
Laatst bewerkt 06 mrt 2015 19:57 door Jos. Reden: Aanvullende info

Lees meer
07 mrt 2015 07:51 #2423 door Tonnie
Hallo Jos,

Hmmm, dat is vervelend. Ik heb bij mijn testen gisteren geen fouten gezien. Ik ga het nog eens goed bekijken. Mocht je meer info hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

Mvg., Tonnie

Lees meer
07 mrt 2015 10:48 - 07 mrt 2015 11:09 #2424 door Jos
Hoi Tonnie,

Ik kan er nog geen logica van maken en terugbrengen tot een simpel test bestand.
Dit is wat tot nu toe mijn bevindingen zijn:
  • Ik heb 4 rekeningen bij de Rabo waarvan 1 spaarrekening
  • Er zitten 3000 records in de database begonnen per januari 2013
  • Voor de spaarrekening zijn er maar 7 boekingen: 1 in 2013; 4 in 2014 en 2 in 2015
  • De 2013 boeking is een overboeking van de ene naar de andere rekening gedaan in juni, dus 0 effect voor het totaal
  • De grafiek laat in juli een totaal zien van het werkelijke totaal minus de boeking naar de spaarrekening in juni
  • Het totaal bedrag in de grafiek gaat weer terug naar het juiste niveau bij de volgende rente boeking in januari 2014
  • Daarna komt het niet meer voor.. ook niet bij volgende overboekingen van/naar deze spaarrekening
  • Als ik een export doe om mee te gaan testen en alleen maar het rekening nummer van de spaar rekening verander naar bv 00001, zie alles er goed uit na een import
  • Een gewone Export-Import blijft fout gaan
Je begrijpt dat het lastig testen is en hier enige logica van te maken. :unsure:
Als je nog idee├źn voor een test hebt laat het me weten, maar het sturen van mijn echte bestand is niet echt een optie. ;)

Groet,
Jos
Laatst bewerkt 07 mrt 2015 11:09 door Jos.

Lees meer
28 mrt 2015 19:48 #2452 door Jos
Hallo Tonnie,
Ik heb nog wat zitten testen en heb je een bestand gestuurd naar het Info email adres die laat zien wat er nog fout gaat.
Hoop dit helpt.

Groet
Jos

Lees meer
31 mrt 2015 10:41 #2454 door Tonnie
Hallo Jos,

Bedankt voor dit voorbeeld. Ik zie inderdaad dat het niet goed gaat. Ook de berekening van het totaal van alle rekeningen bij de transacties lijkt me niet correct. Ik ga dit bekijken en zodra ik iets heb gevonden laat ik het weten.

Mvg., Tonnie

Lees meer
01 apr 2015 21:10 #2456 door Tonnie
Hallo Jos,

Ik heb e.e.a bekeken en twee problemen gevonden. Het eerste probleem zat in berekening van de grafiek zelf. Daar werd een verkeerde berekening voor de perioden gebruikt en dat kon ik eenvoudig herstellen. Hierdoor werd de grafiek meteen goed afgedrukt.

Het tweede probleem was de berekening van het totaalsaldo bij de transacties. Daar werden de beginsaldo's van alle rekeningen namelijk direct vanaf het begin meegenomen (totaalsaldo op de eerste transactie was dus het totaal van alle beginsaldo's + het bedrag van de eerste transactie). Dat kwam niet overeen met de saldo's die je in de grafiek zag. Ik heb dat nu veranderd. Het beginsaldo van een rekening wordt nu pas meegenomen in het totaal vanaf de eerste transactiedatum van de betreffende rekening. Hierdoor lijkt het nu wel te kloppen. Een andere optie zou wellicht nog zijn om bij de rekeningen ook een begindatum toe te voegen en die dan te gebruiken maar dat leek me niet nodig. De datum van de eerste transactie leek me ook goed.

Deze aanpassingen zullen aanwezig zijn in de volgende versie (2.30, binnenkort online).

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jos

Gemaakt door Kunena